De eerste drie maanden van 2014 toonden een versnelde daling van de papieren oplages van de landelijke kranten. Digitale abonnementen groeiden, maar er zijn grote verschillen per krant.
Het gaat onverminderd slecht met de papieren krant. De gedrukte oplages van de grootste Nederlandse dagbladen zijn in het eerste kwartaal van 2014 stevig gedaald vergeleken met een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksinstituut HOI dinsdag heeft gepubliceerd.
De betaalde gedrukte oplage van De Telegraaf, de grootste krant van ons land, nam met 5,9 procent af tot 454.543 stuks. Het AD bracht 353.816 papieren kranten aan de man, 6,3 procent minder dan in het eerste kwartaal van 2013. De betaalde papieren oplage van De Volkskrant daalde met 6 procent tot 223.774 kranten.
Op jaarbasis was de sterkste krimp in de betaalde papieren oplage waar te nemen bij NRC Next en NRC Handelsblad, met dalingspercentages van respectievelijk 30 en ruim 9 procent. Het Financieele Dagblad en Trouw wisten de krimp beperkt te houden tot respectievelijk 5 en 3 procent.
Digitale abonnementen kranten
De landelijke kranten wisten wel enige compensatie te boeken in de vorm van nieuwe digitale abonnementen. Maar de groei verschilde in de eerste drie maanden van dit jaar sterk per krant. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2013 maakte De Telegraaf een forse sprong, van bijna 29 duizend stuks naar ruim 70 duizend stuks.
Bij andere kranten was de stijging beperkter, met toenames van duizend tot zevenduizend stuks op jaarbasis.
Ook de gratis kranten krompen opnieuw. Metro zag de totale verspreide oplage met ruim 10 procent dalen tot 363.985 exemplaren, terwijl die van Sp!ts met 9 procent afnam tot 294.590 stuks.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl